Vækst: 6 gratis tips til SEO optimering

Idag findes der mange gode webbureauer som tilbyder SEO og hjælper kunderne med at forbedre deres synlighed på nettet. Istedet for at komme med en lang smøre om hvor mange bureauer der idag eksisterer, vil vi i denne artikel overlade ordet til en af dem som bl.a. har valgt at støtte magasinet og som her vil komme med en række gode tips til, hvordan du kan få mere trafik og salg ved at tænke på søgemaskiner såvel som dine brugere. Fra SEO bureauet Citona får du her 6 gratis og stærke tips til SEO optimering af din webshop. Her kan du bl.a. høre hvordan du kan optimere din webshop eller hjemmeside til søgemaskinerne, med henblik på at øge dit firmas værdi og antallet af kunder. Markedet for webshops er i stor vækst i takt med det er blevet nemmere at starte en webshop op. Derfor er der også konkurrence i stort set alle markeder, med mindre man finder en helt speciel niece for sine produkter. Er du i et marked der er plaget af konkurrence, er det helt essentielt at du kontinuerligt arbejder med sin profilering, markedsføring og optimering til søgemaskiner, hvis du vil have succes med sin webshop idag.

En flot webshop eller hjemmeside er aldrig nok

webshop seo

Mange ender med at få designet den flotte og brugervenlige webshop men når websitet så går i luften, er der helt stille og ingen kunder i butikken. Dette skyldes selvfølgelig mangel på markedsføring og dermed kunder som får øjnene op for webshoppen. Mange starter tit med annoncering igennem Google Adwords, hvilket også er en rigtig god idé i starten hvor webshoppen ikke har særlig meget autoritet og ikke er særlig kendt. Men selvom du måske starter med annoncering, er det vigtigt at du hurtigt begynder at arbejde med din organiske synlighed, også kaldt SEO.

At gøre en ny webshop på et nyt domæne synlig i markedet, kræver ofte tålmodighed. Søgemaskinerne vil ved et nyt domæne, begrænse domænets synlighed. Dette kaldes også Google sand-boxing og er søgemaskinernes måde at begrænse domænets synlighed, indtil det har gjort sig fortjent til at ranke. Hvor hurtigt du kommer ud af sand-boxing, afhængig af hvor flittig du er med din SEO, både i forhold til den tekniske optimering men i højeste grad også i forhold til at bygge links, også kaldt linkbuilding. Så hvordan gør man sig fortjent til at komme med i søgeresultaterne? Det første du skal arbejde på er at få optimeret kategorier og produkter på din webshop. Det er vigtigt at alle dine sider er unikke, har fængende overskrifter og lever op til de forventninger som en bruger måtte have, før de har klikket sig ind til siden. Dette vil alt andet lige sikre sig den største brugerengagement på din webshop.

SEO kan deles op i 2 områder som er on-page optimering og linkbuilding. Førstnævnte handler om alt det der foregår på dine egne sider og linkbuilding handler om at bygge, samt tiltrække relevante links fra eksterne sider. Linkbuilding ligger idag også tæt op af mere traditionel online markedsføring. F.eks. er en effektiv linkbuilding-metode at skabe interessant indhold for målgruppen med efterfølgende promovering i sociale medier eller hvor målgruppen ellers holder til.

Du får her 6 effektive og gratis SEO tips som du med fordel kan bruge

on-page optimering

Du får her de 6 tips, som du me det samme kan drage fordel af på din webshop. Det er 6 områder som man stort altid kan optimere på og bør arbejde med løbende, med henblik på at finde ud af hvad der virker bedst.

1. Sidetitler

Sidernes titel er området hvor du virkelig kan gøre en forskel for din artikels placering. Titlen er den tekst du ser i toppen af browser vinduet og i HTML-koden, den tekst der står skrevet i tagget <title>. Her er det essentielt at alle dine sider har en unik titel og holder sig indenfor 55 tegn eller 512 pixels, da dine titler herefter vil blive skåret af i søgeresultaterne. Det er også vigtigt at du bruge dit primære søgeord i titlen længst til venstre, og meget kombineret med relevante/semantiske søgeord. Jeg vil dog også anbefale dig at bruge selling-points og evt. en CTA til sidst i linien hvis du stadig har plads. Ved at du bruger dit primære søgeord i titlen, hjælper du søgemaskinerne med at forstå temaet på din side og dette alene er et kraftigt signal til Google. Ville du f.eks. ranke på søgeordet “SPOT festival”, vil det være en god idé at bruge dette længst til venstre i din titel.

2. Meta beskrivelser (meta descriptions)

På samme måde som med dine titler er det vigtigt at dine meta beskrivelser er unikke og præcise i deres formulering. Meta beskrivelsen er den tekst du ser lige under din titel i søgeresultaterne og i HTML-koden, den tekst der står skrevet imellem <meta description> tagget. Dine meta beskrivelser bør ikke fylde mere end 156 tegn og overvej at bruge en form for call to action til sidst i beskrivelsen. F.eks. “Klik her for at se det store udvalg”. Din meta beskrivelse har ikke en direkte effekt på din SEO. En god beskrivelse vil dog få flere til at vælge dit søgeresultat fremfor konkurrencen, hvorfor den kan være med til at øge din CTR (Click-Through-Rate). Derfor anbefaler jeg at du bruger tid på at sikre at dine metabeskrivelser er optimeret korrekt i forhold til sidens formål.

3. Indhold

Dit indhold på webshoppen er super vigtigt og især på en webshop. Mange webshops lider idag en stille død, fordi de har meget tynde produktsider, der kun giver en kort beskrivelse af produktet foruden priser og øvrige sætninger som går igen på flere sider. Dette kaldes også for duplicate content og er skidt for din webshop. Sørg derfor for, at skrive nogle fyldestgørende produktartikler der både gør dem mere relevante for søgemaskinerne men også mere informative for dine brugere. Dette både forbedrer brugervenligheden i din webshop og øger din synlighed på produktnavnet i søgemaskinerne.

4. Billeder

For mennesker kan billeder sige mere end 1.000 ord men søgemaskinerne kan ikke se billederne. Søgemaskiner er meget afhængige af tekst til at forstå indhold på. Derfor skal du i billedets alternativ tekst (ALT) beskrive billedet og gerne hvor dit primære eller et relateret søgeord indgår. Typisk er der i CMS’en et felt hvor du kan indtaste denne ALT-tekst til billedet. Forsøg ligeledes at navngive dine billeders filnavne så de ikke hedder noget i stil med x025.jpg.

5. Undgå dobbelt indhold (duplicate content)

Dobbelt indhold kan både opstå på din egen webshop men også hvis indholdet på din webshop matcher indholdet på en andens webshop. Det bedste du kan gøre er at altid skrive unikke tekster, undgå at kopiere tekster fra andre sider og sikre at alle dine sider har unikke tekster. At identificere duplicate content er ikke altid det nemmeste, da problemet også kan opstå som delvist duplicate content og selv på tværs af domæner. Derfor kan det være en god idé at få lavet en god SEO analyse af sin webshop, med henblik på at afdække hvor problemerne præcist opstår. Hvis det skyldes en fejl i CMS-systemet, kan problemet også eskalere og skabe endnu større problemer med tiden. F.eks. at flere sider bliver de-indekseret og hele domænets synlighed begrænses. Modsat før er duplicate content nemlig ikke et isoleret problem, men kan også påvirke andre sider negativt.

6. Tiltræk links fra andre eksterne sider i din niece

Det sidste du skal fokusere på er, at gøre andre opmærksom på din webshop og bygge links til den. Links svarer til anbefalinger og søgemaskinerne elsker links. Kender du andre der har en blog eller hjemmeside indenfor din webshop, så kunne det måske også være til værdi for Deres brugere at have et link til din webshop. I bund og grund handler det der også kaldes linkbuilding om at bygge og tiltrække links og en god og sikker måde at arbejde med linkbuilding på er at leverer kvalitets indhold der fortjener et link. Hvis du ikke selv ønsker at bruge tid på denne del, findes der masser af eksperter i linkbuilding, som kan hjælpe dig videre eller igang med at opbygge links.

Hårdt arbejde betaler sig når det kommer til SEO

Ved at følge disse få men stærke tips til SEO optimering, vil du opleve, at din webshop kommer længere frem i søgeresultaterne og dermed også øger sine chancer for at blive fundet. Du vil ofte også se at dine brugere bliver længere på dine sider, netop fordi du har gjort dine sider mere relevante, ikke kun for søgemaskinerne men også for dine brugere. Husk at SEO ikke er en særskilt opgave men er en samling af mange forskellige discipliner så som markedsføring, teknisk optimering og kommunikation. Med den rette og korrekte indsats, vil du være i stand til at skabe masser af gratis og relevant trafik der altsammen afspejler sig i dit salg.